9 «Αλήθειες» για την Άσκηση που κάνουν... μάλλον κακό, παρά καλό!

ΣΤΕΛΙΟΣ
ΚΟΛΟΜΒΟΥΝΗΣ

Φυσικοθεραπευτής

 

Είτε θέλετε να τονώσετε, να αδυνατίσετε ή να δώσετε στον εαυτό σας μια δυνατή διάθεση, έχετε πιθανόν λάβει πολλές «σωστές» συμβουλές από εδώ κι εκεί.
 

Υπάρχει πολλή και δυστυχώς, κακή πληροφόρηση στο fitness που μπορεί να σας βλάψει παρά να σας κάνει καλό!

Για παράδειγμα, οι κλασικές ερωτήσεις: "Ποιο έχει μεγαλύτερη σημασία για την απώλεια βάρους, η άσκηση ή η δίαιτα;", "Είναι ο Μαραθώνιος ο καλύτερος τρόπος, για να χάσετε λίπος και να γίνεται fit;" κλπ.

 

Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα μπορεί να σας εκπλήξουν...
 

 

fitness

 


Για να δούμε… Λένε ότι:

 

«Η άσκηση είναι το μόνο που έχει σημασία, όταν πρόκειται για γρήγορη απώλεια βάρους»
 

Αλήθεια Νο 1:

 

Λάθος.


Τίποτα δεν είναι άσπρο-μαύρο στο fitness και γενικά στη ζωή!

Το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας δείχνει ότι, βραχυπρόθεσμα, η διατροφή είναι πολύ πιο σημαντική από τη γυμναστική.

«Οι μελέτες δείχνουν ότι από την άποψη της απώλειας βάρους, η διατροφή παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο απ’ ό,τι η άσκηση» λέει ο Philip Stanforth (ένας επιστήμονας της άσκησης στο Πανεπιστήμιο του Τέξας και εκτελεστικός διευθυντής του Fitness Ινστιτούτου του Τέξας).


Η έρευνα, επίσης, δείχνει ότι η τακτική άσκηση γίνετε πιο σημαντική σε μακροπρόθεσμο επίπεδο.


Η σωστή ισορροπία, υπό την καθοδήγηση ενός επαγγελματία υγείας, είναι το καλύτερο.


Μην κάνετε ότι διαβάζετε εδώ κι εκεί!

 

 

«Η προπόνηση με βάρη θα αντικαταστήσει το λίπος με μύες»


Αλήθεια Νο 2:

 

Οχι.


Οι ασκήσεις με βάρη δε θα κάνουν κάτι τέτοιο, μαγικά. Το λίπος του σώματος δεν μπορεί να γίνει μύες. Απλά η άσκηση θα σας βοηθήσει να χτίσετε μυϊκό ιστό, κάτω από το λίπος. Για να χάσετε και το λίπος πρέπει να γίνει και πάλι η σωστά καθοδηγούμενη άσκηση και διατροφή, από ανθρώπους που έχουν σπουδάσει αυτά τα πράγματα.
 

 

fitness

 

«Η πρωινή άσκηση είναι η καταλληλότερη ώρα»

Αλήθεια Νο 3:

 

Απογευματινή ή βραδινή προπόνηση δείχνουν να έχουν τα ίδια αποτελέσματα, σύμφωνα με πολλές μελέτες.

 

Υπάρχει κάποια έρευνα που δείχνει ότι η πρωινή προπόνηση βοηθά στην απώλεια βάρους καλύτερα και μπορεί να ενισχύσει τα επίπεδα ενέργειας λόγω του φυσιολογικού μας βιολογικού ρυθμού, αλλά επί της ουσίας, μιλάμε για ανούσια πράγματα, αν δεν έχετε κάνει την άσκηση και τη σωστή διατροφή τρόπο ζωής.

 

Μη τρελαίνεστε! Γυμναστείτε όποτε γουστάρετε!

 

 

«Οι γυναίκες δεν θα πρέπει να κάνουν ασκήσεις με βάρη, γιατί θα "φουσκώσουν" μυικά»
 

Αλήθεια Νο 4:

 

Ούτε καν!

 

Η γυμναστική με βάρη κάνει ΚΑΙ για τις γυναίκες: αυξάνει σωστά το μυικό ιστό που χρειάζεται κάθε άνθρωπος στη καθημερινότητά του, ενδυναμώνει το μυικό ιστό που είναι πάρα πολύ σημαντικός για ένα υγιές σώμα, αυξάνει το μεταβολισμό, προσφέρει υγεία και ευεξία και σέξι ομορφιά.

 

Μη φοβάστε, οι γυναίκες, ότι θα φουσκώσετε και θα γίνετε σαν bodybuilder. Θα πάρετε μύες εκεί που πρέπει στο σώμα σας και ταυτόχρονα θα κρατήσετε τη θηλυκότητά σας. Είναι έτσι φτιαγμένο το σώμα σας, τόσο ανατομικά όσο και σε επίπεδο ορμονών που δεν πρόκειται να σας κάνει «άντρες».

 

Εκτός και αν πάρετε αναβολικά, που, απλά... ΞΕΧΑΣΤΕ ΤΟ!
 

 

fitness

 

«Μερικά λεπτά τρεξίματος στο διάδρομο θα κάψουν το λίπος σας»


Αλήθεια Νο 5:

 

Η απαρχαιωμένη λογική του «τρέχω για να κάψω λίπος» πέθανε!


Η ποσότητα λίπους που καίμε, όταν τρέχουμε σε μέτριο ρυθμό, είναι πάρα πολύ μικρή. Για να χαθεί το λίπος χρειάζεται ένας σωστός συνδυασμός αερόβιας προπόνησης (τρέξιμο, ποδήλατο, χορός, κολύμπι κ.λπ.) και προπόνησης με αντιστάσεις (βάρη ή με το βάρος του σώματος) και μια σωστή διατροφή.


Συμβουλευτείτε έναν άνθρωπο που ξέρει και έχει σπουδάσει αυτά τα πράγματα, για να χαλαρώσετε και να το κάνετε σωστά και να προστατέψετε τον εαυτό σας από κακοτοπιές.

 

 

«Μια αυστηρή δίαιτα θα σας βοηθήσει να χάσετε βάρος γρήγορα»


Αλήθεια Νο 6:

 

Αυτό ΔΙΑΓΡΑΨΤΕ το από το μυαλό σας!

 

Στα επόμενα άρθρα, θα σας έχω αναλυτική πληροφόρηση για το θέμα αυτό.
 

 

good food

 

«Πρέπει να κόψω τους υδατάνθρακες, για να χάσω γρήγορα λίπος»


Αλήθεια Νο 7:

 

Χαλαρώστε! Δεν ισχύει κάτι τέτοιο απόλυτα και μη σας πιάνει "υδατανθρακοφοβία".

 

Οι υδατάνθρακες είναι απαραίτητοι για το σώμα μας, για πολλούς και διάφορους λόγους και ειδικά για το μυαλό μας.


Ναι, υπάρχει μια μόδα με δίαιτες_ πολύ χαμηλές σε υδατάνθρακες – όπως οι κετογονικές – αλλά είναι καλές μόνον για συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού και για μικρό χρονικό διάστημα.

 

 

«Ο Μαραθώνιος είναι ο καλύτερος τρόπος, να γίνετε fit»


Αλήθεια Νο 8:

 

Αμάν πια με αυτούς τους Μαραθώνιους, κάθε τόσο!

 

Δεν λέω, είναι όμορφο να τρέχετε και κάνετε πολύ καλό σε πολλά συστήματα του σώματός σας, αλλά μη τρελαίνεστε και μη νιώθετε ενοχές αν δε το κάνετε. Προσωπικά, το θεωρώ ψυχαναγκαστικό να τρέχω 2-3 ώρες, ατελείωτα και ασταμάτητα.

Καλές ειδήσεις: Όπως αποδεικνύεται από μελέτες, μπορείτε να πάρετε μερικά από τα ίδια οφέλη του Μαραθωνίου, χωρίς ποτέ να τρέξετε τόσο πολύ.

 

 

running

 

 

Πώς;


Κάντε μερικά "σπριντ", 2-3 φορές την εβδομάδα.

 

Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι που τρέχουν για λιγότερο από μία ώρα την εβδομάδα – εφ ‘όσον τρέχουν από λίγο κάθε μέρα – θα πάρουν παρόμοια οφέλη, όσον αφορά την υγεία της καρδιάς, σε σύγκριση με όσους τρέχουν περισσότερες από τρεις ώρες την εβδομάδα.

 

Ακόμα και η Αμερικάνικη Ένωση για τη Καρδιά (American Heart Association) προτείνει τα εξής:

 

Για συνολικά καρδιαγγειακή υγεία:

 

  • Τουλάχιστον 30 λεπτά, μέτριας έντασης, αερόβια δραστηριότητα για τουλάχιστον 5 ημέρες την εβδομάδα_ ένα σύνολο 150 λεπτών.

  • Ή τουλάχιστον 25 λεπτά έντονης αερόβιας δραστηριότητας, τουλάχιστον 3 ημέρες την εβδομάδα, για συνολικά 75 λεπτά.

  • ΚΑΙ μέτριας/υψηλής έντασης άσκηση ενδυνάμωσης, τουλάχιστον 2 ημέρες την εβδομάδα, για πρόσθετα οφέλη για την υγεία.

 

Για μείωση της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης:

 

  • Κατά μέσο όρο 40 λεπτά μέτριας έως έντονης έντασης αερόβια δραστηριότητα, 3 ή 4 φορές την εβδομάδα.

 

 

«Τα ενεργειακά ποτά είναι τα καλύτερα για την αναπλήρωση ενέργειας, μετά τη προπόνηση»


Αλήθεια Νο 9:

 

Και όμως, ΟΧΙ.

 

Τα πράγματα είναι απλά.

 

  • Έχετε μια σωστή διατροφή, (γενικώς).

  • Κάντε σωστά γυμναστική.

  • Ακούστε το σώμα σας.

  • Ζητήστε βοήθεια από κάποιον επαγγελματία υγείας.

 

Μη σπαταλάτε τα χρήματά σας σε μαγικά ποτά και άλλα τέτοια.

 

Αν νιώθετε πεσμένοι, μετά από μια προπόνηση, φάτε ένα φρουτάκι, προσθέστε και λίγη πρωτεΐνη και θα είστε μια χαρά.

 

Και ΠΑΝΤΑ νεράκι!

 

Προσέξτε τη διατροφή σας, σε γενικό επίπεδο και αφήστε τα ποτά.

 

 

 

Γράφει: ο Στέλιος Κολομβούνης (Φυσικοθεραπευτής)
 

Επιμέλεια: Πόπη Μάλεση (μέλος της ομάδας του nevronas.gr)

15/04/2018